جدول : تاثیر متقابل ارتباط کلامی و غیر کلامی

نوع تاثیر متقابل

تعریف

مثال از زندگی روزمره

مثال مشاور

مثال مراجع

تکرار یا بازگویی

ابراز غیر کلامی به تکرار پیام کلامی منجر می شود

گفتن سلام و دست دادن هنگام دیدار با یک دوست

تمایل به خم شدن به سوی مراجع و با صدای آهسته گفتن «خیلی دردناک است»

گریه کردن در حالی که در مورد حادثه ای ناراحت کننده صحبت می کند

تناقض گویی

ابراز غیر کلامی متضاد با پیام کلامی است

والدی، بچه خود را کتک می زند در حالی که می گوید« این بخاطر این است که دوستت دارم»

ممکن است مشاور با صدایی بلند و حالی از عصبانیت بگوید « من عصبانی نیستم»

خندیدن یا لبخند زدن در حالی که درباره ی مرگ یکی از عزیزان خود صحبت می کند

جانشینی

واکنش غیر کلامی برای یک ارتباط کلامی

تکان دادن سر به نشانه ی پاسخ دادن به یک پرسش

تمایل به خم شدن به سوی مراجع و بعد از آن به مراجع گفتن این که « آیا متوجه شدید؟ »

گریه کردن بعد از این که مشاور درباره ی عواطف کنونی می پرسد

مکمل سازی

پاسخ غیر کلامی، پیام کلامی عمیقی را فرا می خواند

لبخند زدن و دست دادن به یک نفر وقتی می گوییم، از دیدن شما بسیار خوشحالم

پایین آوردن تن صدا در حالی که مشاور دستورات آرمیدگی را برای مراجع بیان می کند

سرعت زیاد در کلام و حرکات بدنی، در حالی که مراجع در مورد حادثه ای اضطراب زا صحبت می کند

تاکید کردن

استفاده از ارتباط غیر کلامی برای تاکید کردن و آشکار ساختن بخش اعظمی از یک پیام کلامی

با مشت کوبیدن به روی میز وقتی که در صحبت هایمان، عصبانی هستیم

تغییر تن صدا و بلند کردن سر، هنگامی که کلمه« غمگین» را می گوید

نگاه کردن و پایین آوردن تن صدا، هنگامی که به قسمت غمگین یک داستان طولانی می رسد

تنظیم

نشانه های غیر کلامی به شنونده و گوینده کمک می کند تا ادامه ارتباط کلامی و غیر کلامی را تنظیم و تعدیل کنند

نگاه کردن به گوینده وقتی احساس خستگی می کنیم، برای این که به او بگوییم که صحبت کردن را متوقف کند

حفظ ارتباط چشمی در حالی که مراجع صحبت می کند، به این منظور که صحبت خود را ادامه دهد

توقف ناگهانی مراجع در هنگام صحبت کردن و نگاه کردن مشاور برای دعوت از او به ادامه ی صحبت

 

منبع:

کتاب مهارت های پایه و پیشرفته در مشاوره و روان درمانی

دکتر سیمین حسینیان و دکتر آناهیتا خدابخشی کولایی

انتشرات کمال تربیت و دانشگاه الزهرا ( س )

سال 1391